Gamesdust
usr.mnu
zoeken

Home
Nieuws
Reviews
Previews
Columns
Walkthroughs
English
Forum

Login

Registreer

Gamesdust.nl Forums


Micropayments in games

 

Administrator

19 posts
Geregistreerd:
2007-02-16

Veel games maken tegenwoordig gebruik van dit fenomeen. Zo zijn er games die beperkt gratis te spelen zijn en waarvoor je verschillende maps of karakters kan kopen voor extra speelervaring. Dit model wordt ook wel Freemium genoemd.

Andere games hebben de mogelijkheid om met geld het spelverloop te versnellen. Als je dit spel tegen anderen kan spelen geeft dit je natuurlijk wel een oneerlijk voordeel. Dit wordt ook wel Pay2win genoemd.

Valve pakt het weer anders aan en bied, tegen betalen en via vrijspelen leuke extra's zoals hoeden in Team Fortress of skins voor de verschillende heroes in Dota 2.

De manier waarop Valve ingame aankopen die is best onschuldig en heeft geen effect op het uiteindelijke spelverloop. Met zo'n verdien model heb ik weinig problemen. Maar bij bijvoorbeeld Dungeon Keeper Mobile of het recent uitgebrachte RollerCoaster Tycoon 4 mobile is de game gewoon opgezet om de speler zo veel mogelijk geld af te trogellen. Bij veel van die spellen zijn er mensen die er vele tientallen euro's insteken. Lucuratief voor de publishers. Die zo per speler veel meer verdienen dan de 15 euro die de game maximaal waard zou zijn in de winkel, bij een tradidtionele fullprice release.

Het gevolg hiervan is dat er de laatste tijd veel studio's dit soort games de markt opgooien. Dit om maar mee te kunnen graaien. De kwaliteit en fun factor van dit soort spellen is meestal ondermaats. De daadwerkelijke diepgang van het spel is die van een velletje papier op z'n best.

Het erge is nog wel dat eens mooie series zoals SimCity, RollerCoaster Tycoon, Dungeon Keeper, The Sims en Age of Empires er door besmet raken. Hierdoor is de kans op een goede opvolger in de serie een stuk kleiner. Ook het talent en de recources die studio's hieraan besteden kan niet ingezet worden op AAA titels in dezelfde reeks.

IMHO is de populariteit van dit verdienmodel langzaam de kwaliteit van games aan het ondermijnen. Omdat hier uiteindelijk meer geld in zit.

Wat denken jullie ervan?



 

Gebruiker

1 posts
Geregistreerd:
2014-04-04

Ik denk dat het misschien een noodzakelijk kwaad is? Iedere AAA titel is een risico. Hiermee kunnen ze via deze Cashcow misschien de AAA titels bekostigen?
Wel jammer dat ze de naam van goede titels hiermee bevuilen.



 

Gebruiker

2 posts
Geregistreerd:
2007-02-21

Ik heb er niet zo'n problemen mee zo lang het niet schreeuwerig wordt gedaan. Als je om de minuut pop ups krijgt die je geld proberen af te troggelen, ben ik snel klaar met het spel.

Af en toe zou het wel leuker zijn als ze de geld-betaler en de free-speler niet tegen elkaar laten spelen (bijv. in Top Eleven als je moet voetballen tegen een speler met een heel team met 6 sterren dan weet je wel zeker dat ze er een hooooop centjes in hebben gestopt, en kun je wel opgeven)...
Probleem is dan weer dat de incentive voor mensen om er ook daadwerkelijk geld aan uit te geven afneemt, omdat ze minder makkelijk winnen.

Tevens na je review van Rollercoaster krijg ik het idee dat je daar ook beperkt wordt in je gameplay als je geen geld uit geeft... Ik bedoel geen looping in je achtbaan zonder geld etc?
Dan vindt ik het wel een probleem, zeker omdat je al hebt betaald voor het spel zelf.

Als dat niet het geval is en je kunt bijv. quests afkopen met wat geld. Tja, waarom speel je dan het spel? Maar verder belemmert zo'n optie het spel niet. Dan vind ik het prima.



 
 

Snel reageren

 
:) :) :D :D :P :P :@ :@ :'( :'( 0:-) 0:-) :O :O :( :( :M :M :srsly: :srsly: :gety: :gety:
x.x x.x >.< >.< :X :X :| :| :H) :H ;Ooh; ;Ooh; :Y :Y (:H (:H





Over ons :: Contact :: Adverteren :: Review scores :: Privacy policy :: Disclaimer