Gamesdust
usr.mnu
zoeken

Home
Nieuws
Reviews
Previews
Columns
Walkthroughs
English
Forum

Login

Registreer

Kerstrush

Door: Switchboy op: 2007-12-10, 3494 views

PlatformIeder jaar is dit wel een terugkerend verschijnsel. De eindejaarsrush. Het begint zo'n beetje half oktober, piekt in november en kabbelt door in december om dan vlak voor kerst abrupt tot stilstand te komen.

Dan zijn er een paar maanden relatieve rust. En dan komt het hoor. Er begint informatie naar buiten te druppellen over de volgende rush. Op verschillende beurzen laten ontwikkellaars ons ruiken in de keuken en alvast een beetje proeven aan de gerechten.

Het voordeel voor ontwikkelaars van zo'n rush zijn duidelijk. Mensen kopen gewoon rond de kerst een stuk meer, om bijvoorbeeld cadeau te geven. De winter is ook een periode dat het koud is en je dus meer tijd binnenshuis doorbrengt. En dus waarschijnlijk ook meer gamed dan in de zomer. Geen probleem dus mooi uitgekookt om dan die spellen uit te laten komen zou je denken.

En ik zou je ook bijna gelijk geven. Het probleem is alleen dat ik geen oneindige fondsen heb om al die spellen te kunnen financieren als ze allemaal in één maand uitkomen. Dus ga je automatisch meer voor te toptitels die sowieso veel meer exposure krijgen. En dat is nou juist zonde. Want het is nou eenmaal zo dat er rond deze periode ook een hoop minder grote titels uitkomen.

Deze titels raken erg ondergesneeuwd onder al dat geweld en pracht van "de grote" titels. Zelfs grote titels hebben erg veel last van elkaar. Zo was er in november een week of anderhalf waar echt meerdere PC toptitels uitkwamen. Deze titels zitten elkaar dan in principe alleen maar in de weg. Het jaar is 52 weken lang. Zo ongeveer in 46 weken komt er geen enkel groot spel uit. Waarom moet alles zo op één hoop gegooid worden.

Natuurlijk heb je tijd nodig om die spellen uit te kunnen spelen. Maar het zou erg fijn zijn als de spellen veel gedoseerder op de markt kwamen. Zodat je ongeveer iedere maand wel een échte toptitel hebt. Natuurlijk kan je jezelf een quota opleggen om gewoon de games van de rush te verdelen over de rest van het jaar. Het probleem hierbij is dat je titels vergeet, meelopen op een hype geeft toch een bepaald iets extra aan een game toevoegt.

Zoals ik al zei loop je door het rush verschijnsel bepaalde spellen van minder grote uitgevers die niet het adverteer budget hebben mogelijk mis. Dit is erg zonde niet alleen voor jezelf maar ook voor die developers. Die lopen tenslotte ook potentiële kopers mis. Terwijl als ze hun game in februari of maart hadden uitgebracht ze veel exposure hadden gekregen vanwege de komkommertijd die er dan heerst.

Ik denk daarom ook niet dat dit verschijnsel nog lang op deze manier door zal gaan. De kwaliteit van de games leid er ook onder. Omdat er zoveel druk achter staat om een game voor de kerst af te krijgen komen er games op de markt die nog wel een paar maanden of weken finetuning hadden kunnen gebruiken. Erg zonde. Je wordt dan dus al soms gedwongen om te wachten op een patch. Als die al komt.

Een kerstrush is dus wel te begrijpen, gezien vanuit het gezichtspunt van de grote spelers. Het is alleen zo ontzettend zonde. En het lijk ook wel ieder jaar erger te worden. We kunnen alleen maar hopen dat het niet nog erger wordt en dat we misschien ooit een wat meer relaese periodes in een jaar zijn. Tot die tijd is het een kwestie van zelfbeheersing en proberen al die titels te onthouden.

Volgende en vorige item:
PC Gears of War
ALG Demo Devil May Cry 4 uit in 2008

1 reacties

Reacties:

Geplaatst op: 1-01-1970: 1:00 door: Ryaden

Goed gezegd Switch, in de winter speelt men inderdaad meer games dan in de zomer (hoewel het toch redelijk gespreid ligt). Maar de gamedevelopers die bijna geen advertising gebruiken, dus de games die "ondergesneeuwd" raken, kunnen hun games dan toch beter verspreid over de rest van het jaar uitbrengen. Tuurlijk denken ze dan dat het spel niet goed wordt verkocht, maar wel meer dan wanneer het spel ondergesneeuwd is door de grote games. Zo'n kerstrush is ook logisch vanwege de feestdagen. Zo kunnen de gamedevelopers de meeste profijt uit hun game halen.


Reageer

Je reageert nu als (uitloggen).





Over ons :: Contact :: Adverteren :: Review scores :: Privacy policy :: Disclaimer