Gamesdust
usr.mnu
zoeken

Home
Nieuws
Reviews
Previews
Columns
Walkthroughs
English
Forum

Login

Registreer

Log in met Google+

Log in met Facebook

Hoe wares PC gaming langzaam kapot maken

Door: Switchboy op: 2008-01-20, 3057 views

PlatformJe ziet het de laatste tijd steeds vaker een leuke game die naar alle platformen komt behalve naar PC. Of als ze al uitkomen pas maanden later op de PC verschijnen. Dit alles heeft een rede, namelijk wares.

Neem bijvoorbeeld Assasins Creed. Het spel is al een tijdje uit voor de PS3 en de 360 en zal ook uiteindelijk naar de PC komen. Maar hier gaan maanden overheen. Developers zijn bang geworden om multiplatform games ook gelijktijdig naar de PC te brengen hoe komt dat?

Laten we eens even kijken hoe makkelijk het is om een game voor de PC te downloaden. Je gaat naar een grote tracker of een multitracker zoekmachine, je tikt de naam van het spel in. Je drukt op zoeken en je kiest er eentje uit met een hoop seeds en peers. Je wacht een paar uur en je hebt het leuke nieuwe spel. Het ging makkelijk en snel. En je hoefde er de deur nog niet voor uit ook. Klink geweldig of niet?

Het enige nadeel hiervan is dat de developer geen cent voor die download zal zien. De enige manier om nog geld te verdienen aan PC games is door een online gedeelte in te bouwen. Waar je een serienummer voor nodig hebt om te kunnen spelen. Dus moeten eigenlijk alle games die op de PC uitkomen voorzien zijn van:
Een (goed) online gedeelte
Een serienummer

En voor sommige multiplatform spellen zoals GTA of Assasins Creed is multiplayer gewoon helemaal geen optie. Een rede om deze games alleen voor PC te maken is er helemaal niet. De spellen zijn alleen singleplayer, dus de kans is groot dat het vaak gedownload in plaats van gekocht gaat worden. En dat risico wil een developer nou eenmaal niet graag lopen, want het maken van een spel kost erg veel geld.

Nu zeg ik niet dat ieder gedownload spel ook geteld zou moeten worden als een verloren verkoop van dat spel. Dit is niet hoe economie werkt. Je hebt namelijk te maken met prijs elasticiteit. Als iets erg goedkoop is zullen veel mensen het product kopen. En als iets duur is zullen minder mensen dit product kopen.

Om nu niet alleen maar beschuldigend met het vingertje te gaan wijzen naar de downloaders zijn er ook een paar dingen die de publishers gewoon helemaal verkeerd aanpakken. Één van die dingen is de manier waarop games gedistribueerd worden. Dit wordt nog steeds gedaan op schijfjes die fysiek door een tussenhandel verkocht moeten worden. Erg duur en omslachtig als je je bedenkt dat dit allemaal veel makkelijker kan met het internet.

Neem nou bijvoorbeeld steam. Het enige wat je nodig hebt is een internet verbinding en hardeschijfruimte die je anders toch ook wel nodig had. Je koopt je spel online je wacht een tijdje en je kan spelen. Zelfs makkelijker dan torrents omdat je je nergens druk om hoeft te maken. Een ideaal distributie systeem dus. Dit is een van de redenen dat het op dit moment zo goed gaat met Valve. Ze verkopen hun spellen op een makkelijke manier.

Ook hoef je bij steam heel vaak niet de hoofdprijs voor games te betalen. Dit stimuleert de verkoop nog verder. Als meer publishers over zouden stappen naar deze manier van verkopen. En de prijzen halveren van 60€ per spel naar 30€ per spel. Zullen ze een stuk meer verkopen en kunnen er misschien weer eens originele singleplayer spellen uitkomen voor PC. En stopt het spelaanbod eindelijk met verschralen. Want met duizenden online shooters en mmorpgs waarvan er maar een paar echt goed zijn. Is het aanbod niet meer wat het ooit geweest is.

Volgende en vorige item:
PC EA komt met gratis Battlefield
ALG Metal Gear Solid 4: Guns of The Patriots komt NIET op de X360

0 reacties


Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees de eerste die reageert, voer je reactie hieronder in!



Reageer

Registreer jezelf en/of log in om te kunnen reageren!

of

Log in met Facebook
Log in met Google+


Over ons :: Contact :: Adverteren :: Review scores :: Privacy policy :: Disclaimer