Gamesdust
usr.mnu
zoeken

Home
Nieuws
Reviews
Previews
Columns
Walkthroughs
English
Forum

Login

Registreer

Log in met Google+

Log in met Facebook

Sim City 4: Tutorial 1 Een winstgevende stad

Door: Switchboy op: 2007-07-19, 6642 views

PlatformOm maar meteen met de deur in huis te vallen hier een korte tutorial om snel een winstgevende stad te bouwen.

Denk groot
Één van de grootste fouten bij het spelen van Sim City is dat mensen bang zijn om in het begin een hoop geld uit te geven. Hier hoef je niet bang voor te zijn. Maak je geld maar lekker op, zolang je het maar in nuttige dingen investeert. Een goede stelregel is: "Levert het winst op? Bouw het! Kost het geld, maar zijn de lange termijn effecten gunstig? Bouw het ook!"

Het begin
Je bent zojuist begonnen met je stad, voor je zie je een maagdelijk landschap, nog ongeschonden. Hier en daar lopen wilde beesten. En overal groeien bomen. Hier gaat snel verandering inkomen. We gaan dit lapje grond eens ontwikkelen. Zet de tijd op pauze. We beginnen met een basisbehoefte die nodig is om een gebied te ontwikkelen, namelijk energie! Zoek een hoekje van je map op en zet hier een Coal power plant neer. Maak hieromheen een kleine landfill zone. Hiernaast maak je de grootste dense industrial zone die je kan maken. Hiermee hebben we meteen twee vliegen in één klap geslagen. Ik zal het uitleggen. Omdat je dit aan de rand van je grond doet heb je maar "de helft" van de vervuiling. Dit houd in dat het later is om hi-tech industry te krijgen en $$$ huizen. Hierover later meer.

We hebben nu werk voor onze Sims, alleen nog geen plek waar ze kunnen wonen! Hier brengen we snel verandering in. Hou een beetje afstand van je "industrie gebied" het liefst een hoekje verder. En maak hier de grootste light residential zone die je kan maken. LET OP! Zorg ervoor dat je als je Rush Hour speelt voldoende ruimte laat om aveneus rond dit gebied en om je instutrial area te leggen!
Wat we nu nog nodig hebben is scholing zet een school neer midden in je residential area. Een kleine basisschool is voorlopig voldoende. Zet er een kleine huisartsenpost naast. Bouw ook een kleine brandweerpost, en een klein politie bureau. Zorg ook voor een leuke leefomgeving door een park, basketbalveldje en speeltuintje te bouwen. Ongeveer vijf per zo'n grote zone. Dit is later belangrijk om je buurt zich te ontwikkelen en rijke mensen aan te trekken. Die je weer hoger kan belasten.

We zijn nu bijna klaar met het begin. Er missen nog een paar belangrijke details. Zo hebben je sims nog geen water! Geen probleem zet een paar watertorens neer vlakbij je residential area. Niet bij je industrial area omdat ze dan na een tijdje verstopt raken! Leg de waterleiding aan zodat je tussen twee buizen altijd ongeveer 6 blokjes hebt. Hierdoor geef je zo min mogelijk aan deze grote kostenpost uit, maar heb je wel overal water. Alles draait om efficiëntie. Je Sims hebben nu water. Maar ze kunnen nog nergens iets kopen. Maak aan je residential area een klein comercial area. Ongeveer een kwart van je residential area. Zorg ook voor water naar dit gebied!

Zijn we nu klaar dan om de tijd aan te zetten? Bijna. We moeten eerst nog stroomleidingen van je industriegebied naar je residential area maken. Zorg ook voor een goede wegverbinding. Het liefst meerdere wegen of avanues. Maak ook een paar busstops op strategische plekken. (Hier wil je misschien even mee wachten tot je stad wat verder ontwikkeld is).

Nu zijn we echt bijna klaar om de tijd aan te zetten. Alles wat we nu nog moeten doen is goed minimanagen. Dit doe je met het vraagtekenknopje op een gebouw te klikken wat je wilt minimanagen. (zoals een school, brandweerpost of ziekenhuis) Zet op die manier de kosten voor school en dokterspost op 0.

Nu mag je de tijd aanzetten. Nu zal je stad even flink groeien. Er komt nu funding geklaag van dokters en docenten. Verhoog met het vraagtekentje de funding tot er net 50 scholieren/patiënten meer behandeld kunnen worden dan er zijn. Wen er maar aan dit zul je een groot gedeelte van het spel moeten doen. De truc is om steeds net voldoende overcapaciteit te hebben zodat je een beetje groei aankan, maar niet steeds teveel geld uitgeeft.

Zodra deze zone een beetje volloopt kan je er een tweede grootste residential zone aanbouwen met dezelfde opzet als de eerste. Alleen nu zet je waar de twee zones elkaar raken een middelbare school. (die je natuurlijk ook moet minimanagen). Als er vraag genoeg is kan je de industrie en comercial ook uitbreiden.

Nu beheers je de basics van het opzetten van een winstgevende stad. In de volgende tutorial gaan we de stad verder ontwikkelen.

Volgende en vorige item:
PC Command & Conquer 3 patch 1.06
PS3 Playstation 3 een miljoen keer over de toonbank in Japan

0 reacties


Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees de eerste die reageert, voer je reactie hieronder in!



Reageer

Registreer jezelf en/of log in om te kunnen reageren!

of

Log in met Facebook
Log in met Google+


Over ons :: Contact :: Adverteren :: Review scores :: Privacy policy :: Disclaimer