Waarom moet ik RollerCoaster Tycoon 4 Mobile links laten liggen?
Door: Switchboy op: 2014-04-14, 13960 views
RollerCoaster Tycoon 4 mobile is sinds kort verkrijgbaar in de iStore en binnenkort ook op Andorid devices. Waarom is het spel zo teleurstellend dat ik hem niet moet kopen?
In RollerCoaster Tycoon een spel wat we allemaal kennen en van houden heb je de vrijheid om je eigen park te ontwerpen, precies zoals jij dat wilt. De ontwerpen van je achtbanen waren slechts gelimiteerd door natuurkunde, het geld dat je park genereerde en je fantasie. Je was volledig vrij om je park in te richten hoe jij het wilde. En je had tegelijkertijd de uitdaging om alles in je park zo gladjes te laten verlopen als mogelijk. En terwijl je dat allemaal deed moest er ook voldoende geld binnenkomen om je nieuwe creaties te kunnen betalen. Al met al een complex tycoon spel met een hoop vrijheid. RollerCoaster Tycoon 4 mobile kent geen enkele van deze aspecten.
Dumbed down, do this, get reward, do that.
Om te beginnen mis je in het spel de vrijheid om te doen wat je wilt. Je moet bepaalde opdrachten voltooien om genoeg XP en ingame valuta bij elkaar te sprokkelen om de volgende attractie te kunnen bouwen. Hierdoor zal ieder park er ongeveer hetzelfde uit komende te zien omdat je de dingen in een vaste volgorde moet doen. Op die manier is het meer een “volg de instructies op†opdracht dan een creatief spelletje. Wat tot gevolg heeft dat mijn park waarschijnlijk heel erg lijkt op jouw park. Je kan elkaars parken bezoeken. Maar waarom zou je? Het lijkt waarschijnlijk heel veel op elkaar. Plus je vrienden kunnen ook nog een zien hoeveel te rijk je bent door zoveel geld in de game te steken aan het aantal attracties wat je hebt..
In RollerCoaster moet je klusjesmannen inhuren om je paden schoon te maken, gras te maaien en je park netjes te houden. Je moest monteurs inhuren om je attracties te onderhouden. Atracties gingen stuk en konden ‘neerstorten’ als je het verkeerd deed. Hierdoor kon een attractie onbruikbaar worden en moest hij gesloopt worden. RCT4M bied al deze gameplay elementen niet. Attracties hebben soms ‘onderhoud’ nodig. Dit kun je doen door een muisklik. Of je kunt het afkopen. Je hoeft je niet eens zorgen te maken om het aanleggen van wandelpaden, een wachtrij die past bij de capaciteit van je attractie of strategisch geplaatste toiletten. Dit omdat je bezoekers gewoon over het gras naar hun bestemming kunnen lopen en plotseling in een attractie verschijnen zonder dat deze stopt om mensen in en uit te laden. Er hoeft dus niet eens logica in je park te zitten.
Het realisme is dus ver te zoeken. De laadtijden zijn verschrikkelijk lang. En je zit telkens naar dit laadscherm te staren. Zelfs als je alleen maar even hebt gereageerd op een Whatsapp berichtje. Daarnaast is de framerate op sommige momenten belabberd en missen er soms hele atracties tot ze ‘ingeladen’ zijn.
Hoe zou je op een touch enabled device een pad aanleggen? Door met je vinger het pad over het scherm te tekenen? Nee dat zou veel te intuïtief zijn! Je moet een onhandige editor gebruiken. Boom in de weg van je attractie? Right click op de boom en hij is weg right? Wrong! Je moet de achtbaan editor uit om de boom weg te halen. Niet echt hele polished gameplay. Maar ach in de tijd die het duurt om een attractie daadwerkelijk ‘af’ te bouwen heb je toch tijd zat voor onhandige besturing.
Geluid
De muziek van het spel is verschrikkelijk eentonig en herhaald zichzelf na zo’n 30 seconden. Dit terwijl de voorgangers uitgebreid scala aan attractie muziek hadden die je ook kon uitgebreid kon aanpassen. Zelfs een mobiele game waarbij ruimte zeker een issue kun je wel meer geluid meeleveren. Zelfs oude titels lukte het met slechts één floppy van 1,44 Mbyte lukte dat. Het hele spel RollerCoaster Tycoon nam slechts 160MB in. Nu is het een mobiel spel en zal je het vaak zonder geluid spelen. En als je bloedende oren wilt voorkomen zul je dit na een tijdje spelen vanzelf wel uitzetten.
De olifant in de kamer: Microtransacties
Dan komen we nu aan bij het meest gewraakte aspect van dit spel. De microtransacties. Om te beginnen, dit spel is niet eens ‘free to play’. Je betaald €2,69 om dit spel überhaupt te kunnen spelen. Het geld wat je betaald wordt wel meteen omgezet in het equivalent aan ingame valuta zogenaamde ‘tickets’. Maar de waarde van de ingame valuta is echt krankzinnig.
Zelfs al je je aan de opdrachten houd kan je op ten duur niet verder spelen zonder echt geld in het spel te storten. Met bakken tegelijk welteverstaan. Als je namelijk gewoon een beetje door wilt spelen en geen uren wilt wachten tot je attractie ein-de-lijk eens klaar is zul je je portemonnee moeten trekken. Tijdens het wachten zul je verleid worden door schreeuwerige logo’s verleid worden dit ook daadwerkelijk te doen. Wil je een achtbaan bouwen? Maak dan maar alvast een afspraak met je hypotheek adviseur voor een tweede hypotheek op je huis, want zelf om aan de bouw te beginnen betaal je tickets. Wil je een tof baan onderdeel? Tickets please! Hoeveel tickets het je precies gaat kosten krijg je pas te zien als je je achtbaan model al af hebt. Wil je het in je park? Better pay up! Oftwel een klassieke bait-and-switch techniek. En ben je eenmaal met al de tickets over de brug gekomen? Nou dan moet je natuurlijk ook nog wachten tot je achtbaan daadwerkelijk ‘klaar’ is. Tenzij je dit afkoopt met tickets natuurlijk.
Conclusie
Zelfs zonder de ‘in your face’ geldklopperij in dit spel is het een slecht spel zonder al te veel uitdaging met parken die door de objectives ook nog eens verschrikkelijk op elkaar zullen lijken. Het hele sociale aspect is daarom een beetje doelloos. Het spel speelt niet leuk omdat het erg beperkt is en door de objectives je creativiteit ombrengt. Daarnaast geeft het hele microtransacties gewoon een hele nare nasmaak aan de hele spel. Ik kan me maar niet aan de gedachte onttrekken dat ik opgelicht wordt terwijl ik het spel speel. Als je enig gevoel van zelfwaarde heeft moet je dit spel gewoon links laten liggen.
Atari heeft aangekondigd dat er na de zomer ook een PC-versie komt die nog meer sociale functies heeft dan dit spel. Het maakt me droevig dat Atari een geweldig franchise op deze manier gewoon op de slachtbank legt. En er waarschijnlijk nog lachend rijk van wordt ook. Boycotten die handel.
Volgende en vorige item:
Hoe maak ik een game? Introductie
"Steam controller komt in oktober of november"
0 reacties